کد مطلب:162881 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:261

اسلام بدون مرزهای جغرافیایی
از مهمترین اموری كه بر همه مسلمانان واجب است آن است كه به دستور اسلام در مورد اتّحاد كشورهای اسلامی بدون مرزهای جغرافیایی عمل كنند، زیرا این عمل علاوه براینكه موجب قوّت و قدرت آنها می شود موجب بی نیازی اقتصادی آنان نیز می گردد، به طوری كه اگر كسی قدرت اداره اقتصاد خود را نداشت از منطقه ای كه در آن زندگی می كند به منطقه و كشور دیگری می رود و همین طور چندین مكان عوض می كند تا اینكه جای مناسبی برای خود و طبق شرایط اقتصادی خود پیدا كند و به همین شكل ، دیگر فقیر و محتاجی در كلیّه مسلمانان پیدا نمی شود.

علاوه بر اینكه این امر موجب نشر تمدّن و فرهنگ صحیح در بین مسلمانان می گردد چنانچه در اوایل اسلام كه كشورهای مسلمان با هم متّحد بوده اند این گونه بوده است ، به عنوان مثال سیبویه از دورترین نقاط ایران به بغداد رفته ، و علم خود را در معرض استفاده قرار داده و منتشر نموده است و نیز ناصر خسرو از افغانستان به تهران مهاجرت كرده و ابن مالك از اندلس به قاهره آمده ، علم خود را منتشر نموده اند و افراد دیگری نیز به همین صورت عمل كرده اند.

به همین دلیل می یابیم كه غرب بعد از گذشت سالها كشورهای خود را متّحد كرده و مرزهای جغرافیایی را از میان برده است. چون به خوبی دریافته است كه این كار علاوه بر اینكه قوّت غرب را زیاد می كند سبب پیشرفت اقتصادی وعلمی و پزشكی و... در رشته های مختلف دیگر می شود.

باید دانست كه اتّحاد كشورهای اسلامی مسأله جدیدی نیست بلكه مسلمانان در زیر پرچم اسلام از كشور لیبی تا داغستان روس و نیز از جاكارتا، تا طنجه ، كشور واحدی محسوب می شده اند و در طول این مدّت ، دارای نیروی عظیمی بودند و علم خود را نیز منتشر نمودند. چنانكه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: دست خدا با گروه و جماعت است . [1] .

و نیز اقتصاد خود را بالا برده و تجارت هایشان را رونق دادند، به همین علّت خداوند متعال در باب حج ّ می فرماید: مردم را برای حج ّ دعوت كن ، برای این كه در آنجا منافع بسیاری برای خود فراهم ببینند. [2] .

و نیز در آن زمان هیچ بیگانه ای قدرت تفكیك و جدا كردن این كشورها و تفرقه مسلمانان را نداشت تا اینكه چندی قبل در كنفرانس «سایكس بیكو» نقشه تفرقه بین مسلمانان كشیده شد و با شعارهای دروغین برای غافل كردن مسلمانان گفتند: ما برای آزادی شما قدم برمی داریم نه برای فتح كشورهایتان .

و به عنوان مثال سوریه ای كه شامل كشور فلسطین ، اردن ، لبنان ، دمشق و اسكندریّه می شد در سال 1916 میلادی به پنج دولت جدا از هم مبدّل شد و این در زمانی بود كه مجموع این پنج كشور «سنجق » [3] . نامیده می شد، از تبعه تركیه محسوب می شدند و سبب تقسیم آنها قضایا و مصائب مفصّلی است كه نیاز به چندین جلد كتاب دارد.

باید دانست كه روی گردانی از آیه شریفه : «ان َّ هَذِه ِ أُمَّتُكُم ْ أُمَّة ً وَاحِدَة ً» [4] موجب همه این گرفتاری ها گشته است . پس لازم است عاشورا را روزی برای رجوع و بازگشت به احكام قرآن قرار دهیم .


[1] «يَدُ اللَّه ِ مَع َ الْجَمَاعَة ِ» «نهج الفصاحة حديث 3211».

[2] (لِيَشْهَدُوا مَنَافِع َ لَهُم ْ) «سوره حج ّ آيه 28».

[3] اصطلاحي تركي است كه به كشورهاي «اسكندريه ، لبنان ، سوريه ، فلسطين و اردن » اطلاق مي شده است .

[4] «اين امّت شما مسلمانان يك امّت واحد است ». «سوره مؤمنون آيه 52».